Disc:
1
1. Main Titles
2. Blush Response
3. Wait For Me
4. Rachel’s Song
5. Love Theme
6. One More Kiss, Dear
7. Blade Runner Blues
8. Memories Of Green
9. Tales Of The Future
10. Damask Rose
2. Blush Response
3. Wait For Me
4. Rachel’s Song
5. Love Theme
6. One More Kiss, Dear
7. Blade Runner Blues
8. Memories Of Green
9. Tales Of The Future
10. Damask Rose
11. Blade Runner (End Titles)
12. Tears In Rain
Gdy Vangelis został poproszony
o stworzenie ścieżki dźwiękowej do filmu Łowca Androidów miał już swoją markę i znany był jako twórca innowacyjnej muzyki elektronicznej.
1. Launch Approval
2. Up And Running
3. Mail From India
4. Br Downtown
5. Dimitri's Bar
6. Sweet Solitude
7. No Expectation Boulevard
8. Vadavarot
9. Perfume Exotico
10. Spotkanie Z Matką
11. Piano In An Empty Room
12. Keep Asking
Wszak posiadał już w swoim dorobku tak świetne
płyty jak Heaven and Hell, China czy Spiral. Zdążył też stworzyć
wyśmienite dzieła do obrazów filmowych. Świetne L'Apocalypse Des Animaux, Opera Sauvage czy wreszcie znany wszystkim, nagrodzony Oscarem soundtrack do filmu Rydwany Ognia.
Zaszył się więc w swoim studio nagraniowym w Londynie „Nemo Studios” i
wziął się do pracy. Właśnie w 1982 roku zostały dokupione dla studia najnowsze dostępne
na rynku modele syntezatorów ale także kilka zabytkowych modeli oraz nowy sprzęt
nagraniowy. Studio posiadało także dość spory zestaw instrumentów perkusyjnych
(bębny, kotły, dzwony rurowe czy gongi). Wszystko gotowe do użycia ponieważ w
każdej chwili mógł Grekowi przyjść jakiś pomysł do głowy, który natychmiast można by było zrealizować.
Vangelis tworząc muzykę do filmów ogląda obraz i na podstawie scen
zawartych w filmie komponuje. Tak było i tym razem. Wszystko skrzętnie było
rejestrowane na taśmach.
Opisał on swoje podejście do tworzenia muzyki w wywiadzie, podczas
dodawania ostatnich poprawek do soundtracku Blade Runner.
„Wynik mojej pracy nie jest na papierze ale na taśmie. Staram się dodawać kolejne warstwy elektronicznie oraz efekty akustyczne, kiedy są one niezbędne.”
„Wynik mojej pracy nie jest na papierze ale na taśmie. Staram się dodawać kolejne warstwy elektronicznie oraz efekty akustyczne, kiedy są one niezbędne.”
Instrumenty jakich użył podczas nagrywania tej ścieżki to między innymi: analogowy
syntezator Yamaha w CS-80, Roland VP-330 VocoderPlus, Fender Rhodes, Yamaha
CS-40M, Roland Jupiter 4, Moog Minimoog, Roland CR-5000 CompuRythm czy wreszcie
Roland ProMars Compuphonic.
Pamiętam jak
dziś. Lata 80-te, znajomy przynosi mi kasetę VHS a na niej film Blade Runner.
Wersja zachodnia, bez polskiego tłumaczenia. Taśma troszeczkę „zjechana” i
obraz nienajlepszy ale po chwili zaskakuje… obsada a w tle niewyraźna muzyka.
I nagle „LOS
ANGELES NOVEMBER, 2019” panorama miasta, z kominów strzelają jęzory płomieni i
ta przepiękna muzyka. Dosłownie mnie wryło. Jednak muzyka szybko się kończy,
mamy scenę przesłuchania, następnie Ford u Chińczyka, aresztowanie i… kolejny
muzyczny odjazd.
Pamiętam jak
usilnie starałem się czegoś dowiedzieć w temacie ścieżki dźwiękowej. Niestety
moje poszukiwania spełzły na niczym. Dopiero na początku lat 90-ych spotkałem
człowieka, który posiadał kasetę z nagraniami. Okazało się jednak, że to muzyka
z filmu ale w wykonaniu orkiestry. To nie było to. Dopiero
na początku roku 1995 wpadła mi w ręce płyta kompaktowa z właściwą ścieżką (po raz
pierwszy oficjalnie wydane w 1994 roku. 12 lat po premierze!). Ależ to była
radość. Długie wieczory ze słuchawkami na uszach. Przesłuchałem tę płytę
niezliczoną ilość razy.
Takie utwory
jak Wait for Me czy Rachel’s Song (nieziemska wokaliza Mary Hopkin) powalały
i nadal powalają mnie na kolana. Przepiękne obrazy malowane geniuszem brodatego
Greka. Na albumie
usłyszymy także Demisa Roussosa (Tales Of The Future) z którym Vangelis
współpracował już wcześniej w zespole Aphrodite's Child (genialna płyta 666).
Przepiękna
gra saksofonu w Love Theme czy świetne kotły w Blade Runner (End
Titles) dopełniają całości.
Gdy w 2007 roku światło dzienne ujrzała edycja 3 CD wręcz oszalałem z
radości. W końcu mogliśmy liczyć na pełną zawartość muzyczną zaprezentowaną w
filmie.
Disc:
2
1. Longing
2. Unveiled Twinkling Space
3. Dr. Tyrell’s Owl
4. At Mr. Chew’s
5. Leo’s Room
6. One Alone
7. Deckard And Roy’s Duel
8. Dr. Tyrell’s Death
9. Desolation Path
10. Empty Streets
11. Mechanical Dolls
12. Fading Away
1. Longing
2. Unveiled Twinkling Space
3. Dr. Tyrell’s Owl
4. At Mr. Chew’s
5. Leo’s Room
6. One Alone
7. Deckard And Roy’s Duel
8. Dr. Tyrell’s Death
9. Desolation Path
10. Empty Streets
11. Mechanical Dolls
12. Fading Away
Disc: 3
1. Launch Approval
2. Up And Running
3. Mail From India
4. Br Downtown
5. Dimitri's Bar
6. Sweet Solitude
7. No Expectation Boulevard
8. Vadavarot
9. Perfume Exotico
10. Spotkanie Z Matką
11. Piano In An Empty Room
12. Keep Asking
Drugi dysk
tego wydania zawiera utwory wcześniej nie publikowane. Jest dopełnieniem
podstawowej wersji tego dzieła. Dodajmy, znakomitym dopełnieniem. Na szczególne
wyróżnienie (moim zdaniem) zasługują One Alone, Deckard And Roy’s Duel, Dr. Tyrell's Death czy
kapitalny Desolation Path.
Trzecia
płyta to nowe kompozycje, stworzone przez Mistrza z okazji 25-lecia ukazania się
filmu. Płyta zawiera między innymi piosenkę z głosem Romana Polańskiego
recytującego wiersz Spotkanie z Matką. Tę płytę traktuję jako ciekawostkę.
Ani ona przełomowa ani nadmiernie wciągająca.
Reasumując. To płyta która posiada wspaniałą atmosferę i
jest wyśmienitym uzupełnieniem scen w filmie. Ale istnieje też jako osobne,
niezależne dzieło, które do dziś się broni.
Muzyka
chwilami mroczna, czasem skłaniająca do zadumy innym razem wręcz smutna. Jednak
obrazy jakie stworzył Vangelis na tym albumie za pomocą swoich syntezatorów, są
nie do opisania. Tej muzyki należy słuchać, chłonąć, przeżywać aż w końcu bezgranicznie w
niej utonąć. Arcydzieło.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz